Landlopersgevoel in Noord-Holland

In 1990 reed ik met 2 vrienden door Afrika, en samen met mijn vriendin Bas trok ik 2,5 jaar door Latijns-Amerika. Ook vakanties gingen vaak naar verre landen.  Stuk voor stuk prachtige reizen, ver weg, met bijzondere culturen, mensen en landschappen. Maar dat je voor een fantastische vakantie niet ver weg hoeft te gaan heeft onze laatste vakantie wel bewezen. Die brachten we wandelend en ‘couchsurfend’ door in Noord-Holland. Het resultaat was één van onze beste vakanties ooit.

Couchsurfen
Onze eerste ontmoeting met couchsurfen was tijdens onze reis door Latijns-Amerika. Bij couchsurfen logeer je bij mensen die je via de, niet-commerciële, website www.couchsurfing.com hebt gevonden. Door deze website hebben wij zelf regelmatig (buitenlandse) toeristen te logeren die o.a. Amsterdam en de Zaanse Schans bezoeken en willen kennismaken met de lokale bevolking. Het is een unieke manier om culturen met elkaar in contact te brengen. Je maakt op deze wijze een hoop nieuwe vrienden en het biedt ons de mogelijkheid om te laten zien dat Nederland meer is dan Amsterdam en de Zaanse Schans. Een nadeel dat we ondervonden, is dat je die nieuwe vrienden waarschijnlijk nooit meer ziet omdat ze veel te ver weg wonen.

IMG_5956 - Lunchpauze in de PurmerCouchsurfen in Noord-Holland
Daardoor ontstond het idee om eens een keer in Nederland te gaan couchsurfen want dan kan je die nieuwe vrienden wél makkelijk weer opzoeken, of zij jou. Dat idee zorgde voor één van onze beste vakanties ooit. We vonden 11 couchsurfadressen waar we welkom waren voor 1 of meerdere nachten. Het waren adressen in Noord-Holland, op min of meer wandelafstand van elkaar, bij mensen die we dus totaal niet kenden. Een spannend idee! En zo startten we onze vakantie zonder file en stress, wandelend vanaf ons eigen huis, dwars door het Twiske, het Ilperveld richting Edam.

IMG_5969 - eerste overnachting op een bootEerste Couchsurf-ervaring
Onze eerste overnachting was bij de brugwachter van Edam. Bij aankomst bij zijn huis zijn we op zijn stoep gaan zitten wachten, want hij was nog aan het werk. Hij kwam al snel aanfietsen, klaar met zijn laatste brug van die dag. We werden rondgeleid door zijn huis, we dronken wat, we kletsten wat en hij heeft voor ons gekookt. Die avond moest hij nog naar een verjaardag, dus hebben we zelf nog wat door Edam gelopen, ergens wat gedronken en zijn weer terug gegaan naar ‘ons’ huis. Onze gastheer was nog niet thuis, dus we hebben nog wat zitten lezen en zijn toen naar onze boot vertrokken. Want onze slaapplaats lag voor zijn huis, we sliepen in zijn boot!

@@@@@IMG_6489 - Ontbijtje in WinkelOnvoorstelbare gastvrijheid
De gastvrijheid die waarmee we op dit eerste adres werden ontvangen en de vanzelfsprekendheid waarmee dat gepaard ging was een een hele bijzondere ervaring. Als mensen bij ons logeren vinden we het logisch om ze zo gastvrij mogelijk ontvangen. Maar, als je dat dan terug ontvangt is dat zó bijzonder, zo hartverwarmend, dat we de volgende ochtend, na het ontbijt, met een grote glimlach over de dijk richting Hoorn liepen, benieuwd naar wat ons nog meer te wachten stond.

@@@@@IMG_6583 - Overnachting in Den Helder op bank en lek luchtbedBijzondere mensen en logeeradressen
Wat ons verder te wachten stond was een overweldigende ervaring. We hebben gelogeerd bij zo veel leuke en bijzondere mensen, die ons allemaal, elke op hun eigen wijze, gastvrij hebben onthaald. In Hoogkarspel sliepen we op één grote zolder samen met een tatoo-artiest en zijn gezin, in Anna-Paulowna lagen we in de dojo van een karateka en in Venhuizen in de boerderij van een kunstschilderes en een fotograaf. Soms hadden we een eigen kamer, soms zelfs met eigen badkamer en andere keren lagen we echt op de ‘couch’ zoals in de woonkamer van een leraar in Den Helder. De vanzelfsprekendheid waarmee we gebruik mochten maken van alles, en zoals er voor ons gezorgd werd, was onvoorstelbaar. Zodra we binnenkwamen vroeg men wat we graag wilden drinken, en of we al wilden eten of dat we ons eerst nog even op wilden frissen. En zo zit je dan, na een dag wandelen, in Winkel met een biertje in de zonnige achtertuin en werden we daarna ‘gebruikt’ als proefkonijn voor een try-out van een Aziatische vijfgangen maaltijd.

Iets terug doen

Meestal bleven we slechts één nachtje, maar op twee adressen zijn we twee nachten gebleven. Het leuke is dan dat je tijd hebt om wat terug te doen voor je gastheer of vrouw. Op beide adressen hebben wij daarom voor onze ‘hosts’ gekookt. Op één van die adressen ontstond zo zelfs een klein feestje omdat de buurman en de ouders van onze gastvrouw er ook bij kwamen. En ondanks dat ze de volgende dag weer moest werken stond voor ons de volgende ochtend de ontbijttafel al weer gedekt. Zij was alweer naar haar werk (in Koog aan de Zaan), en wij zaten in haar huis te ontbijten, hoe wonderlijk!

Wandelen door Noord-Holland is mooi en leuk!@@@@@IMG_6426 - Kano varen bij Lutjebroek
Behalve het logeren was ook het wandelen zelf een fantastische ervaring. Al wandelend gingen we door weilanden en natuurgebieden, over dijkjes, door de duinen en door kleine dorpjes, langs rivieren en kanalen en zelfs twee dagen over het strand. Ik had me nooit gerealiseerd hoe mooi en veelzijdig Noord-Holland is! Doordat we per dag maximaal 25 kilometer liepen hadden we onder
weg ook nog de tijd om ergens eens lekker rusten, te lunchen of iets anders doen. Zo hebben we in Lutjebroek een kano gehuurd om in die omgeving lekker rond te peddelen. En vlak voor Anna Paulowna hebben we gewoon anderhalf uur liggen slapen in het gras, zalig, totale ontspanning.

IMG_6463b - Lunch plekMini- en micro-ontmoetingen onderweg
We merkten ook dat je als wandelaar heel aanspreekbaar bent voor anderen. We noemden het onze mini- en micro-ontmoetingen. Mensen begonnen spontaan gesprekjes met ons, met route-adviezen, of gewoon uit interesse, wat we aan het doen waren. We kregen zelfs aanbiedingen om te komen eten of slapen. Hoezo zijn de Nederlanders niet gastvrij?

Landlopersgevoel in Noord-Holland
Ik denk niet dat we ons tijdens een vakantie ooit zo ontspannen hebben gevoeld; we hadden geen reistijden, geen overstapstress, niets! Alleen maar een beetje wandelen van logeeradres naar logeeradres, het ultieme landlopersgevoel. En dat Noord-Holland mooi is wisten we al, maar dat het zó mooi is, en zo veelzijdig hadden we ons niet gerealiseerd. Qua gastvrijheid kan Nederland zich absoluut meten met het buitenland. Dat merk je niet als je er met de auto doorheen rijdt, maar wandelend merk je dat des te beter.

Klik hier voor alle foto’s en hier voor een selectie van de leukste foto’s