Grotten, watervallen en …. Tikal

Twee watervallen, twee grotten en eindelijk Tikal bezocht. Eindelijk, want veel mensen die hoorden hoe lang we al in Guatemala zaten waren zeer verbaasd dat we Tikal nog niet bezocht hadden. Dus nu eindelijk, Tikal. Maar eerst de andere activiteiten, zoals hiernaast, waar je ziet hoe je in Semuc Champey met een kaartsje de grotten in gaat om al zwemmend, duikend en klauterend door de donkere grotten gaat. Heel spectaculair en spannend. Dat was de 2e grot, want eerst zijn we naar de grotten bij Lanquin gegaan. Het kan zijn dat nog niet alle fotoalbums gevuld zijn, de upload verbinding is hier namelijk erg traag (salteliet he) dus geen paniek, dat komt goed!

Cabaña´s van El Retiro, LanquinVleermuizen in de grotten van Lanquin
In Lanquin bevindt zich El Retiro, een wel heel mooie backpackershostel. Mooi uitzicht, sfeervolle cabaña´s, rivier waarin gezwemmen kan worden en een hele goede keuken. Het is allemaal perfect, en toch…. het is wel heel erg westers, en daardoor voor ons niet echt Guatemala meer. Maar… het was er toch wel errug lekker! In Lanquin hebben we ook een bezoek gebracht aan de grotten. Hoewel mooi was de bijzonderste ervaring hieraan de uittocht van de vleermuizen. Bij schemer zaten we te wachten bij de uitgang van de grot. Dan verschijnen de eerste vleermuizen op zoek naar de uitgang. Ze fladderen om je hoofd heen, je voelt de wind van de vleugels. Daarna moeten grote wolken van vleermuizen over je hoofd vliegen. Dat laatste gebeurde echter niet, waarschijnlijk omdat er in onze groep wel erg enthousiaste fotografen zaten die met hun mega-flitsers de vleermuizen van streek hebben gemaakt. Op een gegeven moment moesten we dus helaas weg, zonder dé beleving te hebben meegemaakt. Hopelijk heeft de gids hiervan geleerd, want hij had er al veel eerder wat van moeten zeggen. Beleef het allemaal mee in het fotoalbum van Lanquin.

Watervallen van Semuc ChampeyMet kaarsjes door de grotten van Semuc Champey
Vanuit Lanquin zijn we lopend naar Semuc Champey gegaan. 11 Km lang bergje op en af door de tropische warmte. We zijn daarom vroeg vertrokken om de ergste hitte voor te zijn. Tijdens het lopen werden we ingehaald door diverse busjes met andere reizigers die we in Lanquin hadden ontmoet. En daardoor was er, toen we aankwamen bij het hostel, geen plek meer voor ons! Mooie beloning. We bleven wat rondhangen om op adem te komen, en de oplossing van ons probleem diende zich vanzelf aan: we konden een tent huren en 2 matrassen! Klaar! We hadden die dag nog tijd zat om de watervallen te bekijken en lekker te zwemmen en ´s middags een waanzinnige grottentocht te doen. Het waren natte grotten en je moest er met een kaarsje zwemmend doorheen. Dus al zwemmend, duikend en klauterend moest je je kaarsje brandend zien te houden. Erg spannend en spectaculair. We waren samen met 3 meisjes die regelmatig het uitgilde omdat ze iets engs zagen of voelden. Een aanrader! Voor de foto´s zijn we de volgende dag met een andere groep meegelopen zodat we van het begin enkele foto´s hebben om jullie een beetje te kunnen laten zien hoe het was. Alle foto´s van de watervallen en de grot staan in het album van Semuc Champey.

Laguna LachuáIdyllisch natuurschoon van Laguna Lachua
Laguna Lachuá ligt in een nationaal park en is een prachtig helder midden in het oerwoud. Er is een Eco-lodge en de regels voor het bezoek zijn zodanig dat het toerisme zo min mogelijk impact heeft op het gebied. Stereo´s en alcohol zijn verboden. Zwemmen mag, maar niet met zonnebrand creme, snorkelen, vissen etc is verboden, net als eten langs de kant van het meer. Veel regels, maar daar krijg je een wonderschoon meer met kristalhelder water voor terug. Veel (Guatemalteekse) toeristen vinden dit echter maar niets, en zo blijft het lekker rustig! Helemaal doordat je eerst 5 Km door de jungle moet lopen over een overigens goed pad. En je moet daar dan ook al je eigen eten meesjouwen, want er is verder, op schoon drinkwater na, helemaal niets. Ook dat houdt een hoop mensen tegen. We dachten dan ook eerst de enige te zijn, op de beheerder na. Maar in het donker kwamen Lori en Bruno aangelopen, een zwitsers/italiaans stel. We konden het erg goed met ze vinden en de 2 dagen die we er zijn gebleven waren dan ook zo om. Zalig zwemmen, praten, lachen en eten. Een wijntje had het helemaal perfect gemaakt…. Zie hoe moeilijk we het toch weer hebben in het fotoalbu van Laguna Lachuá.

Picknicken bij Las ConchasWatevallen Las Conchas bij Frey Bartolomé
Een dorpje in het armste gedeelte van het land, zo las ik gisteren. Meer dan 80% armoede en 30%pure armoede (wat dat dan ook mag betekenen). Toevallig was dit ook het reisdoel van Bruno en Lory vanuit Laguna Lachua, dus we zijn met zijn 4-en gegaan. Door de regen konden we de eerste dag niet veel meer doen dan wat lezen, wassen en TV-kijken. De 2e dag konden we wel doen waar we voor waren gekomen: het bezoeken van de watervallen van Las Conchas. Minder beroemd dan die van Semuc Champey, minder blauw ook, maar wel groter. Bas vond deze mooier, ik (Eelco) vond Semuc mooier. Het was er wel beter picknicken, wat we dan ook uitgebreid hebben gedaan. Zie de foto´s van Frey Bartolomé en Las Conchas.

Templo IEn dan eindeljk.. TIKAL!!!
Tikal is DE toeristen attraktie van Guatemala. Het zijn dé maya ruines die je moet hebben bezocht, midden in het nationaal park met vele vogels, apen en prachtige jungle. Mensen waren vaak verbaasd dat we al zo lang in Guatemala waren, en nog niet eens Tikal en Antigua hadden bezocht. Maar… nu ging het er dan toch van komen. We overnachtten in El Remate, zo´n 30 Km van Tikal. Daarvandaan een busje om 5:30 om zo vroeg mogelijk in Tikal te zijn en ja het was bijzonder mooi…. maar….. we zijn waarschijnlijk verwend. Qua omvang vonden we Teotihuacan (bij Mexico City) indrukwekkender en in Palenque (ook Mexico) vonden we de jungle indrukwekkender. En ja, het was uiteraard erg mooi, maar we zijn kennelijk erg verwende toeristen. En we weten er dan weer te weinig vanaf om de verschillen tussen de diverse sites te waarderen. Op deze site miste ik mijn spiegelreflexcamero wel heel erg. Vergelijk de foto´s van Tikal en El Remate maar eens met die van mexico 2 jaar geleden (ruim 300 foto´s het is dus even doorbijten!).

Plannen
We blijven nog even rondhangen hier rond het meer van Petén Itzá. Daarna gaan we richting Poptun en Rio Dulce. Daar zijn we al eens doorheen gereisd, dus we hebben het rondje gemaakt. Alleen gingen we toen zo snel mogelijk naar San Pedro voor Spaanse lessen, dus hebben we e.e.a. overgeslagen, en dat gaan we nu wel allemaal bekijken. We zitten dus nog wel even in Guatemala!