Morgen vertrek uit Lunenburg richting Nederland!

Afgelopen week is er een hoop gebeurd. We liggen, na twee weken ankeren, aan de kade voor het museum in het dorp. We zijn daardoor niet meer afhankelijk van de dinghy of de dory. En we zijn daarmee ook een bezienswaardigheid geworden. Massa’s toeristen komen langs, bekijken ons en stellen vragen. Soms ben je bezig met een klusje en heb je niet in de gaten dat er een groepje mensen naar je staat te kijken en foto’s van je staat te maken. En de vragen zijn uiteraard meestal de standaard vragen, hoe lang is de boot, waar komen jullie vandaan, wat is dat voor vlag. Maar soms komt er ook een leuk gesprek uit, is het iemand die ook gezeild heeft bijvoorbeeld. Al met al erg leuk om hier te liggen, en we kunnen zo een stuk makkelijker naar de winkels, kroeg en restaurant of gewoon even wandelen door het dorp of fietsen in de omgeving.

Foto´s

Foto´s van de derde (en laatste?) week in Lunenburg, Canada

Vertrek van de kapitein en zijn vriendin

Lammert hoog in de mast

Sommigen van de bemanning waren al vertrokken, en diversen hebben besloten niet verder te varen en hebben een ticket gekocht om naar huis te vliegen. Maar toen bleek dat ook de kapitein en zijn vriendin ons gaan verlaten. Door de vertraging komen ook zij namelijk knel te zitten met hun andere verplichtingen. We hebben nu dus ook een nieuwe kapitein nodig. Dat betekent voor ons, de mensen die wel blijven, een enorme verandering. We krijgen een nieuwe kapitein, nieuwe stuurmannen en een halve nieuwe bemanning. Gelukkig blijven er nog wel wat mensen, zelfs mensen die al een ticket hadden gekocht blijven tóch, toen duidelijk werd dat we wel eens snel konden gaan vertrekken.

Ook Sam gaat niet verder

Sam en ik op La Palma

Begin april zijn we in Den Helder begonnen met drie trainees die de hele tocht zouden gaan doen: Sam, Ernst en ik. Dus waren wij eigenlijk de Tres Hombres van deze tocht. Helaas heeft Sam hier besloten niet verder te gaan. Verschrikkelijk balen, erg jammer dat we het niet met zijn drieën kunnen afmaken. We gaan hem missen maar hopen hem straks in de haven van Amsterdam weer te zien, net als alle andere mensen waar we een deel van de reis mee hebben gedaan. Hierdoor hebben we nog maar drie personen aan boord die destijds in Den Helder aan deze reis begonnen, twee trainees en de kok.

Nieuwe kapitein en bemanning

De kapiteinsoverdracht

Afgelopen dinsdag kwam Arjen, de nieuwe kapitein en één van de echte Tres Hombres, al aan, samen met eerste stuurman Remi. En gisteren zijn twee nieuwe bemanningsleden gearriveerd. Morgen komen er nog een paar en dan zijn we weer op volle sterkte. Het is altijd even spannend om nieuwe mensen aan boord te krijgen, maar tot nu toe voelt het allemaal goed. Het is ook wel goed om ook eens onder een nieuwe kapitein en stuurman te varen. Die pakken dingen toch weer anders aan en zo leer je toch weer andere dingen.

Abraham in Canada

imageDe oorspronkelijke planning was dat we precies op mijn vijftigste verjaardag zouden arriveren in Amsterdam. Nu had ik er al enigszins rekening mee gehouden dat we wellicht eerder maar waarschijnlijk later zouden arriveren en ik mijn verjaardag op zee of bijvoorbeeld in Engeland zou vieren. Ik had echter nooit gedacht dat ik Abraham zou gaan zien in Canada. En de bemanning had zowaar een echte Abrahampop voor me gemaakt en gezamenlijk een kado voor me gekocht, een echte, traditionele zuidwester zoals de schippers hier vroeger ook al droegen. Een superkado waar ik erg blij mee ben want ik had al overwogen om het zelf te kopen. Voor ’s avonds was er taart gehaald, en had ik drank geregeld. Samen met de nieuwe bemanning en enkele lokale bewoners hebben we een leuk feestje gehad op de boot. Voor mij dus een bijzondere vijftigste verjaardag hier in Lunenburg, zonder Bas, familie en vaste vrienden, maar mét mijn vrienden van de Tres Hombres!

Boot klaar maken voor de oversteek

imageSamen met de nieuwe kapitein en eerste stuurman hebben we afgelopen dagen gewerkt aan het verder klaarmaken van de boot, proviand is ingeslagen, alles is gecontroleerd en eventueel vervangen qua lijnen en bevestigingen, stormzeilen zijn getest en er zijn hoezen gekomen voor over de toegangen naar de slaapruimtes. Bij heftig weer kwam er zo veel water over de boeg dat het evengoed naar binnen kwam door de luiken. Aangezien die luiken bij heftig weer niet meer gebruikt wordt (je kruipt namelijk dan via een luik direct het kombuis in, lastiger maar droger) kan daar dan een hoes overheen. Dat gaat een hoop water schelen in het vooronder!

Morgenmiddag vertrek

Als alles loopt zoals verwacht vertrekken we morgen na de lunch. De wind wordt noordelijk, waarmee we dan op zeil de haven uit kunnen varen. De bedoeling is dan om rechtstreeks naar Nederland te varen, maar door omstandigheden zouden we eventueel toch nog de Azoren aan kunnen doen. Die kans is echter klein, dus hopelijk zijn wij over 3 à 4 weken in Amsterdam. Het einde van deze bijzondere tocht. Tot ziens in Amsterdam!

Foto´s

Foto´s van de derde (en laatste?) week in Lunenburg, Canada

Voortgang volgen

Je kan de voortgang van onze oversteek volgen op https://www.baseneelco.nl/tres-hombres-locatie/